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Onboard duties of the

cruise leader

chief scientist

(Excerpt from the ship management contract; attachment 9)

a) Determination of the route and the work processes after consultation with the captain.

b) Coordination of a smooth cooperation of the different groups. The cruise leader chief scientist is authorised to give instructions for the scientific personnel and other persons who are onboard on behalf of AWI.

c) Adaption of the programme to weather and ice conditions or to findings from the previous work. He may therefore change the scientific working plan insofar as the available time is not exceeded and safety not affected.

d) Assigning the accomodation and work place to the scientific participants.

e) Supervision of the laboratorieslab container. Usage of the laboratories lab container is overseen by the cruise leaderchief scentist. Technical support for the laboratories is provided by the crew.

f) Securing a smooth life onboard. In order to keep cleanliness and order onboard the cruise leader oversees the  Im Interesse von Sauberkeit und Ordnung an Bord achtet der Fahrtleiter auf die Einhaltung der allgemeinen Ordnung und eine pflegliche Behandlung der Kammern und Labore durch die Fahrtteilnehmerchief scientist oversees the general order and careful treatment of the cabins and laboratories.

g) Repräsentation der POLARSTERN und des AWI beim Aufenthalt in fremden Häfen gegenüber wissenschaftlichen Institutionen sowie gemeinsam mit dem Kapitän gegenüber Landbehörden und der Vertretung der Bundesrepublik Deutschland Representation of RV POLARSTERN and AWI towards scientific institutions and together with the captain towards authorities during stays in foreign harbours.

h) Information über den Fahrtverlauf. An Bord veranstaltet der Fahrtleiter Informations- und Planungstreffen und verteilt einen Arbeitsplan. Zur Information nach außen verfasst er die Wochenberichte und den Fahrtbericht.

i) An Bord entscheidet der Fahrtleiter in Absprache mit dem Kapitän und dem Flugbetriebsleiter an Bord über den Helikoptereinsatz und zeichnet die Fluganweisungen ab.

j) Leistungen der Agenten in ausländischen Häfen dürfen nur vom Fahrtleiter, dem Kapitän oder der AWI-Logistik geordert werden. Private Beanspruchung von Dienstleistungen oder anderer Unterstützung durch den Hafenagenten müssen von dem jeweiligen Expeditionsteilnehmer selbst und direkt bezahlt werden.

k) Der Fahrtleiter hat die Möglichkeit an Bord Gäste zu bewirten. Dies erfolgt in Absprache mit dem Kapitän über die Schiffs-Wirtschaft.

l) Sofern es die Durchführung der Reise erfordert, übernimmt der Fahrtleiter bei Erreichen des Einsatzgebiets die Waffen vom Kapitän und gibt sie nach Verlassen wieder zurück. Während des Aufenthalts im Einsatzgebiet ist der Fahrtleiter für die sachgemäße Handhabung der Waffen verantwortlich.

Weitere Aufgaben, die über die im Bereederungsvertrag genannten hinausgehen:

  • Organisation von Shuttlebussen im Hafen, analog zum Schiffsshuttle.
  • Organisation des Gruppentransfers zum Flughafen/Hotel (Gruppenflug)
  • Klärung offener Fragen der Teilnehmer ggf. mit der Agentur (z.B. last minute Beschaffungen, organisatorisches, etc.)
  • Der Fahrtleiter erstellt ein Arbeitsprogramm in Absprache mit dem Kapitän und den Fahrtteilnehmern. Das Programm wird elektronisch bekannt gemacht. Darüber hinaus informiert der Fahrtleiter die Fahrtteilnehmer in Besprechungen und koordiniert Anforderungen an die Besatzung. Der Fahrtleiter organisiert auch gesellschaftliche Veranstaltungen wie Vorträge oder die Verabschiedung am Ende der Reise.
  • Klären der Raucherregelung zu Beginn der Fahrt
  • Einladung des Kapitäns zum Abschlussgespräch am Ende der Expedition

    Responsibilities of the cruise leader

    Die Fahrtleitung ist grundsätzlich verantwortlich für alle Expeditionsteilnehmer. Das betrifft u.a. diese Bereiche:

    Fürsorge und Gesundheit
    Einhaltung der gesetzlich vorgeschriebenen Arbeits- und Ruhezeiten
    Einhaltung der Vorschriften zum Arbeitsschutz an Deck in den Laboren und sonstigen Räumen, auf dem Eis, bei Land/Schelfarbeiten, usw..
    Einhaltung Gesundheitsfürsorge Alkohol & Rauchen
    Diplomatische Anträge Meeresforschung.
    Beantragung, Einhaltung der Auflagen, Nachberichterstattung
    Einhaltung der Auflagen des Umweltbundesamtes
    Einhaltung lokaler Regularien bei Arbeiten an Land (z.B.Grönland)
    Einhaltung der Regelungen des Antarktisvertrages nebst Protokollen
    Dokumentation Teilnahme Umweltschutzseminar
    Einhaltung Bild- und Namenrechte
    Freigabe von Medienveröffentlichungen im Sinne des AWI (K & M)
    Einhaltung der Kommunikationsrichtlinien des AWI (K & M)
    Ordnung und Sicherheit der Expeditionsteilnehmer
    Zustand der Kammern, Freizeiträume und allg.Verhalten an Bord
  • Kommunikation mit dem AWI (Logistikabteilung) bei Vorfällen und Notfällen
  • Da die Fahrtleitung nicht zu jedem Zeitpunkt überall zugegen sein kann, müssen bestimmte Aufgaben organisatorisch auf mehrer Schultern verteilt werden. Die Organisation und regelmäßige Überprüfung der getroffenen Regelungen obliegt der Fahrtleitung.

    Es kann auch eine stellvertretender Fahrtleitung ernannt werden, die die Aufgaben und Verantwortung der Fahrtleitung im Falle von Abwesenheiten übernimmt.

    Aufgaben u. Verantwortungen können an Gruppenleiter oder beauftragte Personen übertragen, bzw. delegiert werden. Die Übertragung muss schriftlich dokumentiert werden mit Thema, Aufgaben, Name, Datum, Unterschrift beider Parteien.

    Die Verantwortung in den jeweiligen Bereichen reicht u.a. bis in arbeits-, haftungs- und ggf. strafrechtliche Bereiche. Eine private Haftung jedes Fahrtteilnehmers in seinem jeweiligen Verantwortungsbereich ist je nach Umstand nicht ausgeschlossen! Der jeweilige Arbeitgeber ist nicht in jedem Fall haftbar.

    Es gilt grundsätzlich die gesamte deutsche Gesetzgebung an Bord.

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    about the progress of the cruise. The chief scientist organizes informational and planning meetings and distributes a work programme. He writes weekly reports about the cruise for outward information.

    i) The chief scientist decides about helicopter operations in agreement with the captain and the flight officer and signs the flight instructions.

    j) Services of the agencies in foreign harbours have to ordered by the chief scientist, the captain or the AWI logistics. Private use of services or other support by the agency is on each participants own account and usually has to be paid in cash.

    k) The chief scientist has the authority to invite people including catering. This requires agreement with the captain.

    l) If required by the course of the journey the chief scientist receives the weapons from the captain upon arrival in the working area and returns them after departure. During the stay in the working area the chief scientist is responsible for proper handling of the weapons.

    Tasks that go beyond the ship management contract:

    • Organisation of shuttle busses in the harbour.
    • Organisation of the group transfer to the airport or to the hotel.
    • Clarifying open questions with the participants and if necessary the agency (e.g. last minute purchases etc.)
    • The cruise leader prepares a working programme after consultation with the captain and the cruise members. The programme will be distributed electronically. Furthermore he informes the cruise members in meetings and coordinates the demands on the crew. He also organizes social events and the farewell event at the end of the journey.
    • Invitation to the captain for a final meeting at the end of the expedition.

    General responsibilities of the chief scientist

    The chief scientist is responsible for all expeditions members. This concerns:

      • Care and health
      • Adherence to the legally prescribed rest periods.
      • Adherence to safety instructions for working on deck, in the laboratories and other rooms, on the ice, onshore etc. (for detailed information regarding work safety see below)
      • Diplomatic proposals for marine research (proposal, adherence to obligations, reporting)
      • Compliance with the obligations of the German Environment Agency
      • Adherence to local rules during works onshore (e.g. Greenland)
      • Compliance with the regulations of the Antarctic Treaty and protocols
      • Documentation of participation in the Environment Protection Seminar
      • Compliance with the AWI Code of Conduct and accompanying documents (i.e. Drug & Alkohol Policy, Smoking Policy, Sexual Misconduct Policy)
      • Compliance to image and name rights
      • Release of media publications in the sense of AWI
      • Compliance of the communication guidelines of AWI
      • Order and safety of the expedition members
      • Condition of the cabins, the leisure rooms and general behaviour onboard
      • Communication with the AWI logistics in case of incidents or emergency


    Because the chief scientist cannot be everywhere at the same time some duties may rest on several shoulders. Organization and control of the arrangements is duty of the chief scientist.

    A representative may be delegated to act as assistant chief scientist in case the chief scientist is absent.

    Duties and responsibilities can be delegated to group leaders or other persons. The delegation has to be documented in writing with subject of the document, date and signature of both parties.

    Responsibilities may reach into areas where labour law, liability law or criminal law can apply. A private liability of a expedition member in his area of responsibility  cannot be excluded. The particular employer is not liable in every case.

    German legislation applies onboard.


    Information for cruise leaders on mobbing and harassment:

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    nameSkript Mobbing und Belästigung Fahrtleiter.pdf
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    Responsibilities in terms of work safety

    General work safety instructions for ships can be found in the "Handbook of safe working practice" published by the workers compensation board (BG Verkehr). Implementation of the occupational safety and health standards stated therein will be supervised by the Chief Mate / 1st Officer together with the Chief Scientist and the safety representative (see People in charge). It can be downloaded as free App (english & german) for easy offline use on smart phones or tablets:

    https://www.bg-verkehr.de/arbeitssicherheit-gesundheit/branchen/seeschifffahrt/app-praxishandbuch-see

    The same guide is also available in hard copy in the messrooms on board of RV Polarstern.

    If tasks are planned on board or on the ice that are not covered by this guide or safety measures defined by AWI, a risk analysis has to be carried out by the chief scientist to define the risks and find mitigation measures. Guidance on how to carry out a risk analysis can be found here: Gefährdungsbeurteilungen / Risk Assessments

    Lab work: Research work that is carried out in the different laboratories on board requires the preperation of a risk assessment for each lab before the expedition starts. Due to the fact that the cruise leader cannot oversee all of the different experiments that are carried out in the different labs, the laboratory manager (see here People in charge) of each lab has the responsibility to prepare a risk assessment for the respective lab and hand it over to the cruise leader for checking well before the start of the expedition to make sure that the intended expediments can be carried out safely. 

    Compliance with work hours and rest periods is the responsibility of the cruise leader. Check attached documents for regulations regarding work hours and overtimes on expeditions.

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    nameNeu_Arbeitszeit_Forsch.pdf
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    nameTdL.pdf
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