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Quick overview

Key figures for helicopter operation (detailed explanation can be found below):

  • CAE-BS/STASS (short term air supply system) briefing mandatory for all passengers (an instruction can be given by the pilots on board for persons that are occasionally flying, but this is not the same as a training ashore and the operator assumes no liability for this on board training)
  • HUET (helicopter underwater escape training) training strongly recommended for all frequent flyers
  • 5 passengers maximum plus pilot
  • helmet and immersion suit mandatory
  • survival bags to be taken on every flight
  • only 1 group out by helicopter in a distance 3-80nm (second helicopter allowed in a distance up to 3nm from Polarstern)
  • shuttling teams (bringing one team out and taking another one in with one flight) is not allowed
  • if only one helicopter is available due to technical reasons, the maximum allowed distance is 10nm from Polarstern
  • the standby time on ground/ice without engines running has to be limited according to the outside local conditions
  • operation below -30°C air temperature is limited, below -45°C prohibited
Warning

A survival package is taken along for each person and a group survival equipment box for 9 persons. The equipment is present onboard. 
The equipment is weight-optimized and planned for an absence of max. 17h. (max. rescue time)
There is no food in the equipment and the fuel bottle for the cooker must be filled on board !




Helicopters:


Type

 Eingesetzte Hubschrauber

Eingesetzte Hubschrauber

2 x BK117 - C1

Hersteller
Manufacturer

Bölkow Kawasaki

Triebwerke
Engines2 x Arriel 1E2
Turbinen je
engines, 700PS
Maximales Startgewicht
each
Maximum take-off weight

3350 kg

Anzahl Passagiere
Number of passengers

max.

6

5

Geschwindigkeit
Speed

125 nm/h  (225km/h)

Reichweite
Range240nm (430km)
Aktionsradius an Bord

95 nm 

Eingesetztes Personal

2 Piloten; 2 Techniker

AufgabenNotfälle, Eiserkundung, wissenschaftliche Einsätze, Transportaufgaben

 Hubschrauber BK117 - Polarstern (Foto Heliservice)

Image Removed

 Für das zur Verfügung stellen und den Betrieb der Helikopter ist die Firma Heliservice International aus Emden verantwortlich.
Es gilt die deutsche Gesetzgebung zur Offshorefliegerei. Aufsichtsführende Behörde ist das Luftfahrtbundesamt, welches wiederum u.a. EU-Recht der europäischen Luftfahrtbehörde EASA umsetzt.

Hubschrauberbetrieb an Bord

Der Hubschrauberbetrieb ist in den „Standard Operation Procedures - SOP" des Helikopterbetreibers rechtsverbindlich geregelt. Die vom Luftfahrt Bundesamt abgenommenen Unterlagen können an Bord beim Flugbetriebsleiter eingesehen werden.

Im Helikopter müssen aus Sicherheitsgründen immer Helme getragen werden und bei Flügen über offenem Wasser Überlebensanzüge mit selbstaufblasender Rettungsweste. Die Ausrüstung ist an Bord verfügbar.

Pro Person wird ein Überlebensset mitgenommen, pro 4 Personen ein Zelt. Die Ausrüstung ist an Bord verfügbar.
Die Ausrüstung ist gewichtsoptimiert und auf Abwesenheiten von max. 12h ausgelegt. Es befindet sich kein Essen in der Ausrüstung!

Ein Helikopter bleibt aus Sicherheitsgründen an Bord, bzw. in unmittelbarer Nähe des Schiffes ( < 3 nm), während der andere im Einsatz ist.

Der Helikopter wird von einem Piloten geflogen, der andere Pilot besetzt den "Tower" an Bord.

Theoretisch stehen bis zu 7 Sitzplätze für Passagiere zur Verfügung. Es können aber nur maximal 6 Passagiere plus Pilot eigesetzt werden, damit der andere Helikopter im Notfall alle 7 verunfallten Personen bergen kann. Die Bergung aller Personen auf dem Eis muss mit einem einzigen Flugeinsatz möglich sein, da z.B. bei plötzlicher Wetterverschlechterung, einem Absturz, brechender Eisscholle oder Eisbärenangriff keiner zurückbleiben darf.

Es gibt aus den oben genannten Gründen nur eine Gruppe, die per Helikopter zum Einsatz kommt.

Die Standbyzeit des Helikopters vor Ort beträgt maximal 45 Minuten. Bei längeren Aufenthalten fliegt der Helikopter zum Schiff zurück und holt die Gruppe zu einem späteren Zeitpunkt wieder ab. Eine Ausrüstung mit GPS und Iridiumtelefon ist dann verpflichtend. Zwei Iridiumgeräte steht an Bord beim Kommunikationselektroniker zur Verfügung.

Vor jedem Flug gibt es ein gemeinsames Treffen mit Fahrtleiter, Kapitän, Pilot und Bordmeteorologen, um den jeweiligen Flugplan zu besprechen. Die Entscheidung, ob geflogen werden kann oder nicht, muss einstimmig getroffen werden, das letzte Wort hat immer der Pilot. Der Flugauftrag mus schriftlich vorliegen.

Während des Einsatzes kann der Pilot jederzeit die Entscheidung treffen, den Einsatz abzubrechen. Dieser Entscheidung ist zwingend und umgehend Folge zu leisten.

Wenn z.B. aus technischen Gründen nur ein Hubschrauber einsatzbereit ist, darf der andere Hubschrauber nur bis zu einem Radius von 10 nm um des Schiff eingesetzt werden, damit im Notfall eine Rettung in angemessenenr Zeit durch das Schiff möglich ist.

Grundsätzlich ist bei allen Einsätzen damit zu rechnen, das die Gruppe von 6 Personen z.B. aus Wettergründen nicht wie gewünscht abgeholt werden kann. Die Position des Aussetzortes muss immer so gewählt werden, dass eine Rettung mit dem Schiff möglich ist.

Gegegebenenfalls müssen vom Helikopterbetreiber rechtzeitig vor dem Expeditionsbeginn Start- und Landeerlaubnisse eingeholt werden. Melden Sie Ihre Flugwünsche daher sehr frühzeitig vor dem Expeditionsbeginn beim Expeditionsleiter an.

Beispiele für Beladungen und Reichweite:

Personen
(je 95kg)Material (kg)

Reichweite
(nm)

1 Pilot + 2 Wiss.300951 Pilot + 2 Wiss.500601 Pilot + 2 Wiss.600301 Pilot + 4 Wiss.100951 Pilot + 4 Wiss.300601 Pilot + 4 Wiss.400301 Pilot + 6 Wiss.0801 Pilot + 6 Wiss.100601 Pilot + 6 Wiss.20030Außenlast
(kg)Reichweite
(nm)1000bis 15950bis 30850bis 50

Die für Ihren speziellen Einsatz geltenden Werte für Zuladung und Außenlasten erfahren Sie an Bord vom Flugbetriebsleiter.

     ;   278 l/h fuel consumption
Operating range around the ship

max. 80nm   (= abt.17h rescuetime by Polarstern in icecovered waters)

Staff

2 pilots; 2 technicians

Tasksemergency, ice reconnaissance, scientific services, transport


Helicopter BK117 - Polarstern

Image Added

(Photo Northern Helicopter)

Helicopters are provided by the shipping company F. Laeisz and operated by Northern Helicopter in Emden, Germany.

The German aviation law for offshore flying is applied.
Supervisory authority is the Federal Aviation Office (LBA-Luftfahrtbundesamt) which implements the EU law of the European Aviation Safety Agency (EASA).



Helicopter operations onboard (daylight conditions)

A so called "STASS" or "CA-EBS" - briefing is required for all helicopter passengers.
CA-EBS = Compressed Air-Emergency Breathing System; STASS = Short Term Air Supply System

Without the briefing you are not allowed to use the helicopter. An instruction can be given by the pilots on board for persons that are occasionally flying, but this is not the same as a training ashore and the heli operator assumes no liability for this on board training. Halfday STASS trainings can be completed at one of the training centres mentioned below. Frequent flyer are strongly recommended to take part in a full "Helicopter Underwater Escape Training" (HUET) before the expedition.

Commercial companies like e.g. "Windguard" or "RelyOnNutec" offer courses.
Please register yourself for any suitable training course on your own costs.  (AWI-Logistics does not organize or pay for courses)
You will get training and info on how to behave and how to use the emergency breathing device in case of an emergency landing.

To take part in a training course mentioned above you will have to prove your medical fitness by presenting a medical certificate for offshore duties. Information on how to receive such a certificate can be found here: Medical Examination

Helmets must be worn in the helicopter for safety reasons at all times. Immersion suites with a self-inflatable life vest are obligatory during flights. The equipment is available onboard.

One helicopter stays onboard or in the close vincinity of the ship ( < 3 nm) for safety reasons, while the other is in use.

The used helicopter is flown by a pilot, the other pilot occupies the "Tower" onboard.

Theoretically, there are 7 places available for passengers.
However, only 5 passengers can come along plus the pilot because all 6 persons must be rescued in case of emergency. (Pilot+Doc. + 6 persons of helicopter 1 ==> 8 persons in helicopter 2) Rescue of all persons on the ice has to be possible with only one helicopter operation so that no one stays behind in case of e.g. a weather deterioration, helicopter crash, break-up of ice floes or polar bear attack.

Only one group will be allowed in the field at the same time due to the above mentioned reasons.

Stand-by of a helicopter on site is 45 minutes. If longer stays are required the helicopter goes back to the ship and collects the group later.  In this case the group must be equipped with GPS and Iridium telephone. There are 2 Iridium telephones available onboard from the communication electronics engineer.

There will be a meeting of chief scientist, captain, pilot and meteorologist before every flight for discussing the flight plan. The decision if flying is possible or not has to be unanimous. The pilot always has the final word . The flight programme must be documented in writing.

The pilot can always abort the operation. This decision is mandatory and must be followed immediately.

If only one helicopter is operational for technical reasons, the other helicopter may operate within 10 NM of the ship only. Thus, in case of emergency rescue measures can be undertaken from the ship in due time.

It must always be expected that the group can not be collected in time because of weather conditions. The position of the working area has to be chosen thus that rescue by the ship or other means is possible in an acceptable time.

It might be that the helicopter operator needs to obtain permissions for take-off and landing before the expedition through local air administrations. Therefore you should announce your flight plans to the chief scientist at an early stage.






Examples for load and range:

Persons
(95kg each)

Load (kg)

Range
(nm)

1 pilot + 2 scien.30080
1 pilot + 2 scien.50060
1 pilot + 2 scien.60030
1 pilot + 4 scien.10095
1 pilot + 4 scien.30060
1 pilot + 4 scien.40030





External load
(kg)
Range
(nm)
1000max. 15
950max. 30
850max. 50


Ask the flight officer about the payloads and external loads of your specific flight operations.



View file
nameHeli-Einsatzbereiche 2021-04.pdf
height150

Overview helicopter operations
(M. Hirsekorn)


View file
nameHelicopter flight limitations Polarstern Version 20221012.pdf
height250

Flight limitations (Northern Helicopter)


Image Added 
picture of group survival equipment (Northern Helicopter)


Image Added

picture of personal survival equipment (Northern Helicopter)


View file
nameAnzug PX.pdf
height400

immersion suit (Northern Helicopter)


Image Added

Size of Cargo Compartment BK117 (Northern Helicopter)

View file
nameCA-EBS_SOP_Polarstern_ENG (002).pdf
height250

Check list CA-EBS Training (Windguard

Image Removed

Overview helioperations
(M. Siebenhüner)

Image Removed
Survival tent per 4 persons. (Heliservice)

Image Removed
Survival bag per person. (Heliservice)

Image RemovedImmersion suit with inflatable
lifevest per person. (Heliservice

)

Image Modified

Helmet (Pict.:M.Hirsekorn)

Image Removed

Maße Cargo Compartment BK117

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